Varză à la Cluj

Capra şi varza s-au împăcat.

Agora

Elevii clujeni: Diminuați cantitatea de teme!

Elevii grupați în Consiliul Judetean al Elevilor Cluj, asociere condusă de Rareș Ovidiu Gălățan, prin intermediul unei scrisori, au solicitat reducerea lucrului de după ore, mai exact diminuarea cantității de teme, motivând că „cantitatea de teme care pare că a crescut exponențial, sufocând tot mai mult din timpul liber al elevilor”.  

Vă redăm intral scrisoarea tinerilor:

Stimați profesori, vorbind în numele tuturor sufletelor tinere și influențabile din Cluj, am dori să subliniem că până într-un anumit punct, temele sunt mai mult decât necesare atât pentru sedimentarea cunoștințelor de la clasă, cât și pentru explorarea unor domenii care țin de cultura generală a fiecăruia dintre noi. Așa cum repetiția e mama învățării și temele sunt vitale pentru aprofundarea materiei. 

Totuși, în ciuda crizei actuale, pe care suntem siguri că o vom depăși treptat, cu toții suntem implicați în diverse activități specifice (cursuri online oferite gratuit de către facultăți, învățarea unei limbi străine, cititul unei cărți, învățatul pentru examenul de Bacalaureat) pentru a ne îndeplini un scop viitor. Adresându-vă această scrisoare nu dorim nicidecum să primejduim relația dintre profesor și elev care este una frumoasă. Am dori doar să apelăm la înțelegerea dumneavoastră, întrucât timpul de recreere este egal de important cu cel al învățării. Căci, timpul de rezolvare al unei sarcini este relativ, fiecare dintre noi având propriul său ritm și/sau metodă de rezolvare.

Cu toții știm că informația înseamnă putere, o expertiză într-un anumit domeniu este o armă letală nu doar a mânuitorului, ci și a națiunii. Cu cât cunoștințele sunt mai profunde, cu atât mai multe șanse de dezvoltare sunt. Un doctor pasionat, ce își dedică timpul muncii sale va da un randament excepțional, la fel cum un inginer are nevoie de practică în aria sa de specialitate și cum un balerin trebuie să se concentreze pe perfecționarea mișcărilor.  Imaginați-vă o națiune bogată de acest tip de experți în propriul domeniu. Este biletul spre o developare grandioasă pe toate ramurile. Fiecare își descoperă pasiunea și înclinațiile și se dedică acestui domeniu nu doar pentru a-și urma chemarea, ci și pentru a oferi mai multe șanse dezvoltării domeniului ales.  Nu este acesta un viitor cu adevărat strălucit?

Pentru a atinge asemenea performanțe un lucru este sigur, este nevoie de multă muncă și dedicație. Amândouă necesită timp și energie, prima stând în puterea îndrumătorilor de a fi oferită. Pentru a fi petrecut într-o manieră sănătoasă, timpul din afara școlii ar trebui să fie la fel ca o dietă, divers. Elevii trebuie să experimenteze, să încerce lucruri noi, să facă ceea ce le dă un scop și îi detașează de probleme și nu în ultimul rând, să  își câștige încrederea în sine. Acest ultim element a fost demonstrat, prin studii psihologice, că poate fi atins prin punerea sinelui în diverse situații și văzând cum cooperează. Pare foarte simplu, dar este o strategie fecundă. Imaginea despre sine se formează în urma trăirilor și introspecției asupra propriilor acțiuni și  răspunsuri. De aceea este foarte important și pentru dezvoltarea psihologică sănătoasă a elevilor să petreacă timp cu ei înșiși și să își găsească timp să încerce lucruri noi și să testeze ce ar putea fi ocupația viitorului său.

Fără îndoială, este esențial ca elevii de astăzi ce vor fi adulții și conducătorii de mâine să iasă de pe băncile școlii bine informați în cât mai multe arii, astfel încât viziunea le va fi cât mai extinsă. Pentru aceasta,  fiecare dintre noi va rămâne pe veci recunoscător profesorilor și îndrumătorilor ce au făcut această performanță posibilă. Dar asta se construiește pe o bază de muncă, element ce ia forma temelor. Un factor important în această ecuație este totuși subiectivitatea trecerii timpului și metodelor de învățare. Ceea ce poate părea o sarcină de 30 de minute din perspectiva unui expert în domeniu poate ocupa mai bine de triplul timpului estimat în cazul elevului. Perfecționarea metodelor de învățare necesită timp și sfaturi, de aceea considerăm dezvoltarea acestor tipuri de abilități cu un volum mai proporțional de teme ca fiind mai eficientă decât pierderea cumpătului și recurgerea la alte surse din cauza temelor ce parcă nu se mai termină. Inevitabil, orice elev începe să obosească și să își piardă răbdarea atunci când se găsește față în față cu exact același tip de exercițiu la fiecare dintre cele 10 subpuncte ale exercițiilor asignate. Odată ce un tip de exercițiu a fost înțeles sunt necesare doar câteva exerciții pentru a se aprofunda, astfel lăsând elevul nu doar cu sentimentul de mulțumire al înțelegerii, ci și cu energia necesară altor teme și activități. În niciun moment nu se contestă importanța și beneficiile temelor, doar cantitatea acestora luând în considerare numărul de materii, activități extra-școlare și nevoia de recreație și dezvoltare personală. 

Situația acută cu care ne confruntăm îndeamnă la   un moment de reflecție asupra ceea ce înseamnă    educația, in esență. Pentru multi, aceasta este văzută ca și un proces, pentru noi in schimb, educatia reprezintă o relație consolidată de a lungul timpului, între mentori și suflete tinere, dornice de aprofundare. Deseori, relațiile de lunga durată sunt supuse unor situații mai  dificile  menite să aducă la suprafață, mai mult decât orice, deschiderea spre comunicare și onestitate ,pentru mediarea eventualelor conflicte. Dorim prin aceaste cuvinte să transmitem mai departe vocea partenerilor dumneavoastră, pentru ca din aceste momente să putem ieși mai uniți și mai pregătiți pentru orice alte încercări .

Având această scrisoare în minte, vă rugăm cu foarte mult respect, să diminuați cantitatea de teme” au precizat elevii clujeni.

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *